COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A. – un proiect de succes?

Comunicate

Analiză a comunicatului de presă emis de COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI
S.A., în data de 11.12.2020, ca urmare a unor informații apărute în spațiul public, referitoare la
activitatea acesteia.
Afirmațiile pro și contra referitoare la companiile municipale și activitatea acestora au existat încă
de la înființare și de multe ori au reprezentat un subiect fierbinte pentru clasa politică, precum și
pentru opinia publică.
Politicul și deciziile sale ne influențează viața și declanșează reacții civice puternice, care de cele
mai multe ori ignoră cifrele și rapoartele reale, concentrându-se mai degrabă asupra problemelor
și mai puțin asupra soluțiilor.
Paragraf cu paragraf, transpunem comunicarea în date exacte, pentru a putea înțelege situația de
fapt a acestui nou subiect fierbinte legat de activitatea și existența COMPANIEI MUNICIPALE
PARKING BUCUREȘTI S.A.
CMPB: “Suntem o companie transparentă. De-a lungul timpului am onorat solicitările tuturor
cetățenilor și reprezentanților presei cu privire la activitatea noastră curentă, iar dovadă stau
documentele care atestă răspunsurile noastre, neavând nici o sesizare privind transparența. Mai
mult decât atât, orice solicitare scrisă, transmisă și înregistrată din partea opiniei publice, a
mediului nonguvernamental și a jurnaliștilor, a fost recepționată ca atare, iar informațiile
solicitate au fost oferite cu promptitudine. Suntem în continuare deschiși tuturor acestor cereri.
Hotărârile și deciziile organismelor de conducere colectivă (Adunările Generale ale
Acționarilor și Consiliul de Administrație), alături de situațiile anuale financiare se regăsesc
dintotdeauna pe site-ul companiei.”
Site-ul companiei, www.cmpb.ro, are o interfață simplă și prietenoasă și prezintă în mod
transparent o multitudine de informații, de exemplu rapoarte, care permit oricui să își facă o
imagine clară asupra activității COMPANIEI MUNICIPALE PARKING BUCUREȘTI S.A.
CMPB: “Echipa noastră este formată din persoane cu experiență în mediul privat, cât și
specialiști în administrația publică ce au performat de-a lungul mandatelor mai multor primari,
indiferent de culoarea politică a acestora. Fundamentarea nivelului de salarizare în societate a
ținut cont de evoluția câștigului salariului mediu brut, informație furnizată de către Institutul
Național de Statistică raportat la media ramurii noastre de activitate.”
Conform COMPANIEI MUNICIPALE PARKING BUCUREȘTI S.A, calculul salariilor a avut la
bază următoarele criterii:
– nivelul salarului mediu brut conform Institutului Național de Statistică (pentru perioada ian–
iunie 2018), pentru cod CAEN52 – Depozitare și activități auxiliare pentru transport: 5740 lei
– impunerea constituirii unei garanții în valoare lunară de 10% din salariul brut de încadrare, până
la constituirea unui fond de garanții plafonat la nivelul unui salariu brut de încadrare, în
conformitate cu prevederile legale; (Legea?)
– rata actualizată a inflației pentru anul 2018: 5.2%;
– absența oricăror sporuri și pachete de beneficii suplimentare;
– Contextul socio-economic: lipsa forței de muncă pentru acest tip de activitate, amplificată de
refuzul personalului Administrației Străzilor București de a accepta oferta COMPANIEI
MUNICIPALE PARKING BUCUREȘTI S.A; nivelul salarial în sectoarele conexe.
Conform site-ului www.cmpb.ro, directorul general are o experiență considerabilă care îl
recomanda pentru conducerea acestui tip de companie, cu un profil managerial orientat spre
inovație și modernizare, atribute de care aparatul de stat are atâta nevoie.
În prezent COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A își desfășoară activitatea
cu 195 de angajați din care 75% reprezintă personal tehnic –care își desfășoară activitatea pe teren.
CMPB: “De la înființare, Primăria nu a cheltuit niciun ban din bugetul public pentru derularea
activității companiei, aceasta acoperindu-și toate cheltuielile (salarii, utilități și alte cheltuieli
necesare desfășurării activității) din veniturile proprii, nefiind parte la pierderile generate de
înființarea companiilor municipale, așa cum s-a vehiculat deseori în spațiul public. Compania
nu are nicio datorie scadentă și neplătită la furnizori și parteneri, la bugetul de stat sau salarii
restante către angajați.”
Subiectul banilor cheltuiți fără limită de către companiile municipale a atras deseori atenția
jurnaliștilor însă, întotdeauna companiile au fost luate la pachet și niciodată nu s-a analizat efectiv
performanța acestora înainte de a fi etichetate ca fiind ineficiente și risipitoare ale banului public.
COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A a avut de la înființare o abordare
antreprenorială, care i-a permis să performeze într-o piață reglementată, fără a apela la “robinete”
cu fonduri publice.
CMPB: “Aserțiunea conform căreia “Administrația Străzilor București vira venituri la
Primăria Municipiului București” nu reflectă complet și corect realitatea. Direcția Parcaje din
cadrul Administrației Străzilor București, deși vira lunar către Primăria Municipiului București
o sumă de bani, cheltuia mai mult pentru susținerea activității proprii, balanța fiind negativă,
cu atât mai mult acum, când liderul de Sindicat din Administrația Străzilor București a susținut
în mod public faptul că Direcția Parcaje a instituției are „90 de muncitori care practic stau
degeaba”, aceasta nefiind vina companiei noastre.”
Răfuiala mediatică, obișnuită pentru scena politică, generează niște semne de întrebare asupra
sumelor vehiculate – de aproximativ 10 – 15 milioane de lei – care ar fi fost virate primăriei de
către Administrația Străzilor București. În baza legii 544/2001 privind accesul la informațiile de
interes public, se poate descoperi că:
– Veniturile anuale ale Administrației Străzilor București (2016-2018) au fost de 5 milioane de lei
în medie, deci suma de 10 – 15 milioane lei se referă la o perioadă de 2 – 3 ani;
– Deși nu are venituri din exploatarea parcajelor Administrația Străzilor București are 90 de
angajați în cadrul Direcției Parcaje;
– Deși nu are venituri Administrația Străzilor București a operat măriri de salariu pentru personalul
său.
CMPB: “Compania Municipală Parking a fost înființată în vederea creșterii calității serviciului
public de parcare, fără a împovăra bugetul local. Activitatea noastră este integral autofinanțată
și poate genera venituri semnificative pentru municipalitate. În urma unui calcul matematic
simplu (numărul de locuri de parcare ce ar putea fi exploatate înmulțit cu încasarea medie/zi/loc
de parcare înmulțit cu numărul de zile lucrătoare) compania ar putea să genereze anual venituri
la Primăria capitalei de cel puțin 30 milioane de EURO. Rezultatul depinzând de politica
administrativă a Municipiului București.”
30 milioane de EURO pe an sună impresionant, însă, printr-un consens între Primărie, Consiliul
General al Municipiului București și COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A
pentru o abordare unitară a strategiei de dezvoltare a parcărilor din București, viziunea managerială
a COMPANIEI MUNICIPALE PARKING BUCUREȘTI S.A poate deveni realitate fără doar și
poate.
În cifre COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A arată astfel:
– 11.917 locuri noi de parcare avizate;
– 3.296 locuri noi de parcare marcate;
– 6.956 locuri noi de parcare utilate cu panouri de informare;
– venituri de peste 2,5 milioane lei în ultimele 2 luni și jumătate ale anului 2018;
– venituri de peste 16 milioane de lei în anul 2019;
– venituri de peste 14 milioane de lei până în noiembrie 2020 (anul marcat puternic de pandemie).
CMPB: “Cu toate provocările întâmpinate în acești ani – incertitudinile de ordin juridic,
acțiunile de blocare ale bugetelor companiei – am creat cadrul pentru a obține performanță
oferind un serviciu public de calitate, modernizând și creând noi parcări și diversificând
modalitățile de încasare a tarifului de parcare în București prin implementarea primei aplicații
pentru telefon mobil și primului dispecerat cu acoperire 7/7.”
Progrese există și sunt evidente, numai prin faptul că au apărut marcaje pe asfalt, panouri de
informare, personal prezent în parcaje dotat cu uniformă și echipament modern, și corespunzător
instruiți. Toate acestea au contribuit la o imagine îmbunătățită a Municipiului București.
Din păcate, toate aceste realizări nu au putut fi susținute de acțiuni concrete de aplicarea măsurilor
coercitive pentru utilizarea locurilor de parcare fără plata anticipată a serviciului, la fel ca în
majoritatea capitalelor de județ din țară.
O societate civilizată implică și costul aferent, dar din păcate populismul și goana după voturi a
amânat aceste acțiuni, deși dreptul de a le exercita a fost acordat COMPANIEI MUNICIPALE
PARKING BUCUREȘTI S.A prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului București
numărul 517 din 2019. Factorul politic trebuie sa accepte faptul că este neapărat necesară asumarea
deciziilor necesare pentru dezvoltarea Bucureștiului.
Mai mult presiunea exercitată asupra personalului companiei datorită răfuielilor politice duse în
instanță cu rezultatele au creat un mediu toxic de dezvoltare al companiilor municipale. Nu
comentăm deciziile instanțelor dar poate că o mai bună documentare din partea celor care au
contribuit la înființarea acestor companii ar fi putut evita tot acest circ mediatic.
Se vorbește tot mai mult de conceptul de continuare ale proiectelor bune pentru societate chiar
dacă au fost demarate de adversarii politici. O companie municipală, mai ales dacă este condusă
de profesioniști și nu desemnați politic, cu rezultate evidente dar cu potențial uriaș de dezvoltare,
ar trebui să continue ca proiect atâta timp cât își va îndeplini obiectivele comerciale și cele sociale
în concordanță cu viziunea politică.
CMPB: “Dovezile bunei funcționări și a îndeplinirii cerințelor de legalitate ale Companiei
Municipale Parking București se regăsesc în rapoartele de control ale Curții de Conturi,
Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, concluziile acestora fiind
că activitatea societății se desfășoară conform legislației, fără a fi impuse planuri de măsuri.”
Nu dorim să comentăm rapoartele ale autorităților de control mai ales că până la momentul acesta,
ca urmare a controalelor efectuate de către autoritățile statului, nu au fost identificate nereguli și
nu au fost impuse planuri de măsuri.
CONCLUZIE
1. Avem o companie înființată și funcțională, care aduce venituri de peste 16 milioane de
lei/an, în condițiile realizării de profit, nu cheltuie din fondurile primăriei, plătește
redevență din venituri și are o strategie asumată de dezvoltare prin investiții de peste 50 de
milioane de lei prin colaborare cu mediul privat;
2. Avem un management cu experiență în mediul privat care afirmă că potențialul activității
se poate duce la 30 de milioane de euro pe an, de 7 ori mai mult decât încasează
COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A acum și de 30 de ori mai mult
decât încasa Administrația Străzilor București;
3. Se compară activitatea COMPANIEI MUNICIPALE PARKING BUCUREȘTI S.A cu cea
a Administrației Străzilor București. Coroborat cu celelalte afirmații publice se deduce
posibilitatea desființării COMPANIEI MUNICIPALE PARKING BUCUREȘTI S.A și
preluării activității de către Administrația Străzilor București. S-a creat o companie pentru
a reduce birocrația și a crește performanța obținută de Administrația Străzilor București și
acum se dorește revenirea la situația inițială. De menționat încă o dată că la ora actuala
Administrația Străzilor București nu are venituri, mai are foarte puțină activitate și atribuții,
dar are 90 de angajați cărora le-a majorat salariul.
Cu siguranță proiectul COMPANIA MUNICIPALĂ PARKING BUCUREȘTI S.A. este o opțiune
de luat în calcul pentru factorul politic, în sensul continuării și îmbunătățirii rezultatelor acesteia.
Haideți să vedem mai multe rezultate concrete decât desființări de proiecte funcționale și
îngroparea lor în hățișurile birocratice ale stufărișului administrativ. Ne dorim ca și în
administrație, un lucru bine făcut să continue și să fie luate măsuri eficiente pentru cele
nefuncționale.